De Ergotherapeut

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Even voorstellen:

“Ik ben Charlotte Pleunis, 29 jaar, woon in Maastricht en in mijn vrije tijd zit ik graag met een kop thee een boek te lezen, sport ik een aantal keer per week en geniet ik van de cultuur en de sfeer die Maastricht te bieden heeft, uiteraard met een lekkere kop koffie, een biertje of een glaasje wijn.”

Hoe ziet jouw werkdag er uit en hoe komen kinderen bij jou terecht?

Ik heb een superleuke baan, ik werk namelijk als ergotherapeute bij Ergotherapie de Mijnstreek, in Brunssum en Hoensbroek. Ik zie voornamelijk kinderen, maar heb mij sinds kort ook gespecialiseerd tot handtherapeut.

Mijn werkdag begint vaak om 08.00 uur, op een basisschool in Hoensbroek. Hier klets ik even bij met leerkrachten en bereid mijn dag voor. Vanaf 08.30 tot ongeveer 16.00 zie ik kinderen uit het basisonderwijs. Elk kind komt een half uurtje samen met mij werken. De dingen die we samen doen zijn heel divers, ik help kinderen bijvoorbeeld bij het verbeteren van het handschrift en de fijne motoriek, maar werk ook met ze aan de executieve functies (concentreren, plannen, organiseren, flexibiliteit, etc.). Daarnaast zie ik kinderen die een verhoogde of verlaagde sensorische prikkelverwerking hebben, en het hierdoor bijvoorbeeld lastig vinden op te letten in de klas, of over- of ondergevoelig zijn voor bijvoorbeeld geluid. Op het einde van de dag stap ik in de auto en rijd ik naar Brunssum of ga ik op huisbezoek, om nog een volwassene met handproblematiek te helpen.

Kinderen komen vaak bij mij terecht op aanvraag van de leerkracht, maar er zijn ook regelmatig ouders die zelf vragen naar extra ondersteuning. Het is voor ons handig om dan een verwijzing van de huisarts of de specialist te hebben. Ergotherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor 10 uur per jaar, en eventueel nog extra uren vanuit de aanvullende verzekering.

Heb je bewust voor de doelgroep kinderen gekozen?

Deze keuze heb ik zeker bewust gemaakt. Tijdens de opleiding tot ergotherapeut heb ik stage mogen lopen binnen de kinderergotherapie. Toen heb ik ondervonden dat ik hier enorm veel werkplezier ervaarde. De oprechtheid van kinderen waardeer ik enorm en ik kan erg genieten van de kinderen die op een spelende manier ontzettend snel leren. Ik haal veel voldoening uit het ondersteunen van het kind, welke op spelende wijze de doelen kan behalen en uitgroeit tot een eigen persoon. Daarnaast vind ik de samenwerking met ouders, leerkrachten en andere zorgverleners erg leuk. Het zorgt voor een uitdaging en er zijn genoeg mogelijkheden om te blijven leren.

Neem je in je werk met kinderen ook de ‘start’ van het kind mee? Dus bijvoorbeeld op welke termijn het geboren is?

Op het moment dat de ouder(s), soms samen met het kind, op intakegesprek komen, vraag ik naar de ontwikkeling van het kind te beginnen bij de geboorte. Dit doe ik, omdat de start van het kind voor mij al heel veel informatie kan geven. Kindjes die bijvoorbeeld via een keizersnede geboren zijn, te vroeg geboren zijn of klem hebben gezeten tijdens de geboorte hebben een andere start dan kindjes die een vlotte, natuurlijke bevalling hebben meegemaakt. Deze informatie legt voor mij eigenlijk de basis voor de verdere ergotherapeutische behandelingen.

Zie je een trend in de leeftijd van kinderen waarop de hulpvraag aan jou als ergotherapeut ontstaat?

Wat een mooie vraag! Jazeker. Omdat wij als ergotherapeut werken aan o.a. de schrijfmotoriek zien we vaak kinderen rond de leeftijd van 6 á 7 jaar. Echter merk ik wel dat er steeds meer vraag is naar ergotherapie op jongere leeftijd. Er wordt steeds meer van kinderen gevraagd en kinderen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om te kunnen zeggen dat ze zich leeftijdsadequaat ontwikkelen. Deze voorwaarden worden de laatste jaren steeds verder uitgebreid. Daarnaast is goed merkbaar dat bepaalde termen bekender worden binnen de maatschappij. Vroeger sprak je bijvoorbeeld van ‘een druk kind’, nu zien we dat dit bij sommige kinderen komt door de prikkelverwerking.

Kun je kort iets vertellen over prikkelverwerking bij kinderen en wat jij als ergotherapeut voor kinderen met prikkelverwerkingsproblematiek kunt betekenen?

Wanneer we het hebben over prikkelverwerking, hebben we het over hoe het lichaam sensorische prikkels waarneemt en hiermee omgaat (sensorische integratie). We spreken dan over 7 zintuigen (ja… 7, geen 5), namelijk de externe zintuigen en de interne zintuigen. De externe zintuigen zijn het horen, zien, voelen, ruiken en proeven. De interne zintuigen zijn het inwendige gevoel dat onze organen ons geeft (het vestibulaire systeem), en het gevoel dat de spieren en gewrichten ons geeft (het proprioceptieve systeem). Al deze zintuigen ontwikkelen zich al in de baarmoeder, en worden verder verfijnt tijdens het opgroeien.
Als ergotherapeut krijg ik vaak vragen over de prikkelverwerking, zoals: ‘Joost kan nog geen 5 minuten op zijn stoel blijven zitten, en hangt het liefst ondersteboven op zijn stoel’,

‘Lisa maakt er een drama van wanneer ze onder de douche moet en wil geen sokken aan’, ‘Job schrikt van harde geluiden en gaat dan zelf heel hard gillen’,

‘Sanne lijkt de hele dag te dromen en reageert niet als ik haar naam zeg’.

Als ergotherapeut beginnen we dan met een observatie, vaak in de omgeving waar de vraag vandaan komt. Door middel van ingevulde vragenlijsten kunnen we de prikkelverwerking in kaart brengen en krijgen we beter zicht op hoe het kind, per zintuig, de prikkels verwerkt. Hier gaan we dan gericht mee aan de slag, vaak door de omgeving tips te geven, maar ook door het kind te leren om bijvoorbeeld het lichaam ‘wakker’ te houden.

Wanneer je met kinderen werkt, krijg je de ouders er ‘automatisch’ bij... Hoe neem je ouders mee in de behandeling?

Dat ligt heel erg aan de vraag waarmee het kind naar mij toe komt. Bij de kinderen die ik onder schooltijd zie heb ik regelmatig contact met de ouders, om te laten weten hoe het gaat, wat ik zie, te vragen hoe het thuis gaat en eventueel tips te geven voor thuis. Daarnaast geef ik regelmatig huiswerk mee. Bij kinderen die specifieke vragen hebben over bijvoorbeeld de zelfverzorging vraag ik ouders aanwezig te zijn bij de behandeling. Hierdoor kan alles wat het kind bij mij leert, ook direct toegepast worden in de thuissituatie. Daarnaast ga ik bij sommige kinderen ook op huisbezoek, omdat het handiger is om in de thuissituatie te werken. Buiten de ondersteuning van kinderen, kijk ik naar de behoefte die ouders hebben. Ik geef ze bijvoorbeeld praktische tips voor thuis of op school, maar geef vaak ook uitleg over hoe het lichaam werkt en hoe we het kind kunnen ondersteunen om te groeien.

Wat zou je ouders die nog twijfelen of Ergotherapie iets voor hun kind is, willen meegeven?

Gewoon bellen, dan kijken we samen of ergotherapie iets kan betekenen. In sommige gevallen is een kleine tip al genoeg! Kinderen komen met ontzettend veel plezier, wat voor mij ook een van de voorwaarden voor de therapie is. Het mag leuk zijn om dingen te leren, te groeien, beter in iets te worden of een vaardigheid onder de knie te krijgen!

Wanneer je jouw werk in een aantal woorden zou moeten beschrijven, welke 3 woorden komen er dan als eerst in je op?

Genieten (zowel voor het kind, de ouder, als voor mijzelf)

Samen ontdekken (wat werkt voor jou, wat wil jij graag?)

Je mag jezelf zijn (iedereen kan iets goed, en ook iets minder goed, dat mag!)

Waar wil je over een jaar of 5 staan in je werk?

Blijven leren heeft voor mij een enorme meerwaarde. Ik ben in 2019 afgestudeerd, en heb sinds dien door het werk en door het volgen van bijscholingen ontzettend veel geleerd. Ik ben momenteel bezig met de opleiding ‘Anders kijken naar sensorische informatieverwerking bij kinderen’. Daarnaast zou ik me graag nog verdiepen in de ondersteuning en begeleiding van kinderen met autisme.

Mocht u zich, naar aanleiding van wat u gelezen heeft, afvragen of ik iets voor u kan betekenen, neem dan gerust contact met me op, zodat we samen kunnen kijken wat u en/of uw kind nodig heeft.

www.ergodemijnstreek.nl | c.pleunis@ergodemijnstreek.nl | 06-14992024

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees ook andere verhalen

Vertel eens

De Ergotherapeut

Even voorstellen: “Ik ben Charlotte Pleunis, 29 jaar, woon in Maastricht en in mijn vrije tijd zit ik graag met een kop thee een boek